Beramal dengan Payung

Sejak minggu lepas baru aku perasan ada seorg hamba Allah di masjid kariah ku yg x lekang membimbit sekaki payung setiap kali dia berulang-alik ke masjid...

Insan ini mmg x akn ada sesiapa pun yg perasan akn kehadhiran nya di majlis2 kerna dia hanyalah seseorg yg terlampau biase dgn perwatakannya yg mmg x menonjol....

Dri segi fizikalnya ku rasa dia berasal dri India dlm lingkungan usianya sekitar 60-70 tahun tpi masih lg mampu berjalan "pi-mai" masjid saban hari untk berjemaah..

Satu kelebihan yg aku perasan ada pd Pokcik ini adalah dia sering menggunakan payungnya untk beramal dgn membantu memayungi sesiapa yg x berpayung tika hujan...

Pernah pd satu masa tika hujan yg agak lebat, sedang aku berkira2 nok 'make a dash' ke kete ku, tetiba Pokcik ni telah dtg tok offer memayungiku ke kete walaupun mmg dia x mengenali ku...

SubhanAllah, walaupun pd tika itu aku telah menolak dgn baik pelawaannya tpi sejak dri saat itulah ku dpti mmg dh jdi rutin "keje" Pokcik ni untk memayungi seseorg yg x berpayung pabila hari hujan...

Mungkin amalnya itu nmpok kecik dan remeh, tpi aku percaya Allah itu Maha Melihat akn keikhlasannya dan ia akn menjdi asbab bgnya mendpt pengampunan dan balasan amal soleh drpd Allah swt...insyaAllah.

Beramal dgn payung (Part II ):

Aku sungguh rase teruja kerna mlm tdi seusai isyak tika berjalan pulang ke rumah aku telah dipayungi oleh "Pokcik payung"!!

Bisa aku berkete ke masjid, tpi mlm tdi oleh kerna terawal sket, aku mengambil keputusan tok berjln ke masjid yg xlah berapa jauh dri tempat tinggal ku...

Seusai solat, hujan renyai mulai turun, oleh kerna x membawa payung aku terus berjln cepat (meredah mlm)...Di pertengahan jln ku dpti "Pokcik payung" sedang berjln di hadapan ku, dihatiku berkata "hah sudoh, ni
mungkin masanya nok test tanggapan aku terhadapnya, samada dia akn offer atau x tok share guna payung dia!"

Walaupun hati ku berkata demikian, aku x pun mengharap apa2 tika aku "potong" dia. Rupa2nya apabila berselisih dia dgn sepantas kilat telah mengoffer payung dia tok di share bersama! SubhanAllah, aku terus peluk bahu dia erat bkn sngt kerna payung itu agak kecik, tpi lebih kerna teruja dpt berdampingan dgn salah seorg yg ku anggap seorg calon Syurga, insyaAllah.

Dri perbualan ringkas tika berpayung, dia memberitahu bahawa umurnya dh 75 tahun dan telah dtg ke Malaya dri India tika umurnya12 tahun pd 1952...

MasyaAllah, semoga Allah swt menganugerahkannya umur yg panjang untk terus beramal soleh dgn payungnya. .....aameen.

0 comments:

Post a Comment