Warga dunia vs warga akhirat:

Jika ada yg bertanya samada kita la ni berasa diri sebagai warga dunia atau warga akhirat, apakah yg harus kita jawab?

Mungkin ramai yg akn menjawab warga akhirat berdasarkan kecenderungan dan amalan yg kita lakukan untk menuju ke sana tetapi jawapan itu belum tentu tepat jika kita lakukan "litmus test" yg berikut untk mengetahui apa yg sebonarnya yg tersemat di dada...

Mengikut para ulama, kita akn dpt tahu dgn cepat samada kita ni warga akhirat atau masih lg berstatus warga dunia drpd dua perasaan yg akn kita alami seperti berikut:

Pertamanya, apakah perasaan kita jika ada seseorg tetiba menghulurkan sejumlah wang, sudah pasti perasaan gumbira akn melanda kita apabila menerima pemberian tersebut, btol?

Keduanya, apakah pula perasaan kita jika selepas menerima sejumlah wang tersebut, dtg pula si peminta2 dan kita terpaksa melepaskannya kpd si peminta tersebut, adakah tika itu kita berasa lebih gumbira dri situasi pertama atau sebaliknya berasa murung?

Dari kedua situasi tersebut, ketahuilah kita nih masih lg warga dunia jika perasaan murung tetiba melanda di hati di saat2 dtg si peminta yg meminta2...innalillah.

0 comments:

Post a Comment