4 Permintaan Nabi Ismail AS

Sblom Nabi Ibrahim AS menyembelih anoknya Nabi Ismail AS seperti yg diperintahkan Allah di dlm mimpinya, para Ulama telah mencatitkan bahawa Nabi Ismail AS telah meminta drpd Ayahandanya 4 permintaan yg bule menjdi ibrah untk kita sepanjang zaman:

Yg pertama, "Wahai Ayahanda, ikatlah aku dgn kuat"...
Yg kedua, "Wahai Ayahanda, tanggalkanlah baju aku supaya ia x terkene darah ku yg bule membuat emak ku (Siti Hajjar) bersedih apabila melihat kesan2 darah ku.
Yg ketiga, "Wahai Ayahanda, tajamkanlah pisau yg nok memotong aku itu.... dan
Yg Keempat , "Wahai Ayahanda, kirimkan salam ku kpd ibu ku se usai kau telah menyembelih ku...

Begitula seperti yg kita semua telah maklum, walaupun Allah SWT telah mengantikan Nabi Ismail AS dgn seekor kibas yg besar tpi pengajaran dri peristiwa pengorbanan "Anok Banok" ini akn tetap kekal untk kita teladani sampai kiamat....

Dri permintaan Nabi Ismail AS itu kita kene beringat jika nok menyembelih haiwan korban hendaklah haiwan tersebut diikat kuat dan pisau yg bakal digunakan telah btol2 tajam.....

Se lg, kita lihat betapa Nabi Ismail AS disaat hampir2 nok dikorbankan itu masih lg menunjukkan sifat prihatin dan kasih syg terhadap Ibunya Siti Hajjar kerna hormat pd ibubapa adalah sesuatu yg wajib dan patut dicontohi dri peristiwa ini...semoga Allah mengampunkan kita semua - amiin.

0 comments:

Post a Comment