Perihal si miskin dan si kaya:

Di zaman Nabi Musa as, telah dtg seseorg yg miskin kpdnya sambil berkata, "Mohonkanlah dri Tuhan kamu supaya aku jdi kaya...". Nabi Musa pun berkata, "bersyukurlah kamu!....".Dijawab oleh si miskin itu dgn nada marah2, "Guaner aku nok bersyukur sedangkan aku tiada rumoh dan nok mkn pun susoh....", lalu ia pun berlalu pegi dri stu...

Selang x berapa lama kemudian, dtg pula seseorg yg kaya kpd Nabi Musa as dan berkata kpdnya, "Ya Musa, pohonkanlah kpd Tuhan kamu agar aku jdi miskin..". "Nok jadi miskin?, ko bior betol" kata Nabi Musa as...

"Ya, doakanlah aku supaya jdi miskin kerna aku khuatir dgn kekayaan ini akn membuat aku lagho dgn bnyok menjauhkan diri dri majlis2 ilmu dan agama...." sambung si kaya tersebut dgn tawaddu'...

"Jika begitu..", kata Nabi Musa, "Mu x yah nok bersyukur kpd Allah....". Lantas si kaya berkata, "Mana bule Ya Musa, sedangkan apa yg aku ada sekrng ini adalah semuanya dri hasil kurniaannya, mana mungkin aku x nok bersyukur dgn anugerah yg sedemikian..."

Sejak dri peristiwa itu, si miskin yg x nok bersyukur tdi telah mendpti hidupnya semakin miskin dan menjdi papa kedana mentara si kaya yg bersyukur itu telah bertamboh kaya dan melempah ruah pula harta kekayaannya...

MasyaAllah, SubhanAllah, ya Allah jdikanlah kami hamba2Mu yg bersyukur dgn segala nikmat yg telah Kau kurniakan kpd kami samada kami sedor atau x sedor - ameen.

0 comments:

Post a Comment