Ibrah Pasir Jerlus:

Kisah ni ku "pick-up" dri Mufti Wilayah Persekutuan yg baru dilantik iaitu Dr Zulkifly Al - Bakry, semoga Allah merahmatinya....

Beliau mengisahkan tentang seorg kaya yg amat pemurah dan dermawan yg pd suatu ketika telah didpti hilang (presumed dead) akibat ditelan oleh Pasir Jerlus dlm suatu insiden berhampiran sebuah bukit tempat ia tinggal...

Setelah puas berusaha melakukan aktiviti SAR untk mencari dan menyelamatkannya, maka penduduk Kg mengambil kesimpulan org kaya itu dh menjdi arwah lalu membahagi2kan harto bondonya kpd waris2 yg layak...

Selepas beberapa tahun insiden itu berlaku, seorg pemuda dri waris2 tersebut kebetulan telah melalui kawasan Pasir Jerlus tersebut dan dia pun dgn x semena2 tenggelam ke dlm sebuah lubang yg dlm dan jatuh ke dlm sebuah gua yg luas...

Yg anehnya di dlm gua tersebut beliau telah mendpti seorg tua yg beliau cam sngt adalah "arwah" dermawan yg hilang beberapa tahun sblomnya....

Setelah mendpti mmg itulah orgnya, pemuda tersebut pun bertanya: "mcm mana Pokcik bole hidup bertahun lamanya dlm keadaan sedemikian?" Lalu dijawabnya, "setiap hari aku dpti telah tersedia makanan dri susu dan roti untk aku mkn, dan itulah yg menjdi rezeki ku selama di dlm gua ini..."

Ghuper2nya Pokcik dermawan ini sblom hilang ditelan Pasir Jerlus telah menjdikan rutinnya setiap hari menyediakan untk org2 yg susoh di Kg nya makanan percuma berupa susu dan roti yg mana amalan itu masih diteruskan oleh warisnya setelah dia menjdi "arwah".

SubhanAllah itulah ibrahnya untk kita melakukan sesuatu kebajikan yg mana ia pasti akn dibalas dgn lumayan oleh Allah swt....

0 comments:

Post a Comment