Amalan apa nok ku cagorkan?

Dikisahkan tiga org pemuda telah terperangkap di dlm sebuah gua pabila pintu gua telah terhalang oleh sebuah batu yg besar...

Pemuda pertama telah berdoa dgn mencagorkan amalannya yg bisa x memberi susu kpd anok dan isterinya seblom diberi minum kpd ibu dan bapanya dgn berkata, " Jika amalan ku ini Kau terima ya Allah, maka bukakanlah pintu gua...", maka batu itu bergerak tpi masih blom meke bisa keluar... 

Pemuda yg kedua pula berdoa, "Aku telah mengembangbiakkan gaji seorg pekerja ku yg x mengambilnya dgn ternakan kambing yg banyk dan apabila ia dtg kembali aku telah serahkan kesemuanya kpdnya tanpa meminta sedikit upah pon, jika Kau terima amalan ku itu bukakanlah pintu gua ya Allah...", maka batu besar itu berganjak lg sedikit tpi masih meke x boleh keluar....

Maka pemuda yg ketiga pon berdoa, "Ya Allah aku telah memujuk untk berzina dgn sepupu ku dan ia telah bersetuju melakukannya dgn bayaran 35 dirham yg telah ku berikan kpdnya, tetapi pabila ku hampir melakukannya ia telah berbisik kpd ku, 'tidakkah kau takut kpd Allah?', pabila aku mendengarnya aku telah lari meninggalkan sepupu ku itu dan bertobat kerna takut pd Mu ya Allah, jika Kau terima tobat ku itu, bukakanlah pintu gua ya Allah...", maka batu besar itu terus beralih untk membolehkan ketiga2 pemuda itu keluar... 

Persoalannya sekrng, jika kita ditimpa musibah semcm pemuda2 tersebut, apakah ada amalan kita yg kudus dan tulus mulus untk dicagorkan kpd Allah?? - innalillah.

0 comments:

Post a Comment